Mimarlık
2023-09-01

Fransa Büyükelçiliği Çevre Projesi Kabulü_Adaptive School Gardens



 

GSTMF Mimarlık Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Esen Gökçe Özdamar'ın araştırmacısı olduğu "Uyarlanabilir Okul Bahçeleri” (Adaptive School Gardens)  başlıklı araştırma projesi Fransa Büyükelçiliği tarafından 36.000 Avroluk hibeyi paylaşacak 3 projeden biri olarak kabul seçildi. Proje, 2024 yılında Türkiye’de gerçekleştirilecek olan Birleşmiş Milletler Biyoçeşitlilik Konferansı (COP16) paralelinde 6 Şubat depremlerinin ekosistemler ve bölge nüfusu için yarattığı zorluklara karşı açılan ve “Gelişmekte olan Ülkelerle Dayanışma Programı 2023 Çevre Proje Çağrısı” çerçevesinde açıldı. 


Proje, Diyarbakır Çevre ve Kalkınma Derneği yürütücülüğünde, İstanbul Küçükçekmece Belediyesi, İstanbul Arel Üniversitesi Mimarlık Bölümü ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Mimarlık Bölümü öğretim üyeleri ile birlikte ortaklaşa yürütülecek ve toplam 1 yıl sürecektir. Proje, iklim afetleri olarak tanımlanan sel, kuraklık, sıcak ve soğuk hava dalgaları gibi sorunlara yönelik ve ani gelişen doğal afetler sırasında ve sonrasında mahalle sakinlerinin ortaya çıkan ihtiyaçlarını karşılamak için mevcut okul bahçelerini yeniden  tasarlamak ve dönüştürmek amacını taşıyor. 

Projenin hedefleri ise;
● Sıcak-kuru (Diyarbakır/Lice) ve ılıman (İstanbul/Küçükçekmece) iklim bölgelerinde, afetler sırasında/sonrasında okul bahçelerinin  öğrenci, öğretmen ve mahalle sakinlerinin kullanımına yönelik olarak tasarlaması, dönüştürülmesi/uygulanması,
● İklim krizi ve afetler konusunda farkındalık yaratmak, kent kültürü, birlikte yaşama, tasarım ve çevre/iklim ilişkisi (eğitim ve pedagojik) konularında bilinç oluşturmak,
● Çocukların/Gençlerin okul bahçesindeki yaşam dinamikleri ve deneyimleri için doğa ile daha fazla ilişki kurarak ekolojik bakış açısına sahip bireyler olmalarını sağlamak,
● Okul bahçelerinin afet sırasında ve sonrasında yaşamsal temel ihtiyaçlarının karşılanmasına (gıda dağıtımı, ilk yardım, diğer temel ihtiyaçlar) katkı sağlanması, toplum desteğinin sağlanması, dayanışmanın sağlanması, işbirlikçi faaliyetlerin sağlanması gibi işlevlerin karşılanabilirliğini belirlemek,
● Afet sırasında/sonrasında okul bahçelerinin kullanımında yaşanan olumsuzlukları tespit etmek, gelecekteki afetler için koordinasyon, ulaşım ve haberleşmeye yönelik çözüm önerileri için veri elde etmek,
● Afetler ve iklim değişikliği konusunda farkındalık yaratarak, üzerinde çalışılan tüm proje ve alanlarda bilinçlendirme faaliyetleri yaparak kültürel dönüşümü sağlamak,
● Kentsel alanlarda yeşil alanları artırarak sağlıklı, biyoçeşitliliğe sahip, verimli ve kapsayıcı bir dönüşüm sağlamak hedeflerini taşımaktadır.
Proje ile deprem bölgesinde yer alan Diyarbakır'ın Lice ilçesi ve İstanbul'un Küçükçekmece ilçesinde yer alan ve MEB'e bağlı iki okul bahçesinin iklim değişikliğine uyum sağlayabilen açık ve yarı açık alanlar olarak tasarlanması ve adaptif bir şekilde dönüştürülmesi planlanmaktadır.